Communicatie PoweR

Versterkt uw communicatie

Over ondernemen en succesnummers

Tweede deel indrukken van de Business Bootcamp van de Open Circles Academy (verder: OCA). De enige reactie die ik op de vorige blog kreeg was:  ‘Leuk, graag meer tekst’. Daarom bij deze een langere impressie.

Welkom bij de Business Bootcamp! In de ontvangstzaal is een kraam ingericht voor de verkoop. De eerste DVD die hier ligt kost 450 euro. Die ernaast heeft dezelfde prijs. 8 DVD’s in dezelfde prijsklasse doen voorkomen dat de prijs volstrekt normaal is. Toch ga ik toch niet direct in de koopmodus. Voorlopig hou ik het op 3 kopjes gratis koffie en thee. En ga even later weer heupwiegend en wel (sorry, opzwepende muziek, dan krijg je dat), de conferentiezaal in.

Verwijzingen naar vervolgcursussen
Om je onderneming te boosten heb je een strategie nodig. En de strategie om een succes van je onderneming te maken, bestaat uit 13 onderdelen, leert Nisandeh Neta ons. Iedereen die ooit marketing heeft gestudeerd, herkent de hoofdlijnen (missie, doelgroep, product met usp/meerwaarde etc). Goed om te horen dat Nisandeh de communicatie een belangrijke rol toebedeelt: een ultieme website, e-mail marketing, social media, branding, hij noemt het belangrijke onderdelen voor het succes van je onderneming. Tijdens de bootcamp wordt aandacht gegeven aan goede e-mail marketing, het belang van LinkedIn (volgens Nisandeh de belangrijkste van alle social media), en het belang van bloggen. Business BootcampNatuurlijk wordt niet alles behandeld, maar niet getreurd, daar zijn vervolgcursussen voor, met klinkende namen als ‘Master Entrepreneur’ en ‘Breakthrough to Success’. In de loop van de 2 dagen wordt steeds vaker verwezen naar deze cursussen. Overigens hangen naast het hoofdpodium 2 grote banners, met de teksten ‘Master Entrepreneur’ en ‘Financial Freedom’. Zou dit onbewust op je brein inwerken en cursussen met deze titels aantrekkelijker maken?

We hebben een probleem
Voor veel aanwezigen heeft Nisandeh een confronterende mededeling. Dat zit zo: volgens hem zijn er 4 globale beweegredenen om een eigen bedrijf te beginnen. Respectievelijk ‘onafhankelijk en vrij willen zijn’,’ zelfverwezenlijking’, ‘geld verdienen’ en een ‘bijdrage leveren aan de wereld’. De vraag aan de zaal is hoe we de bezigheid noemen van mensen die vooral met de eerste 2 zaken bezig zijn? Het antwoord is ontluisterend: “That’s what we call a HO-BBY”. Om het extra duidelijk te maken, laat Nisandeh het woord luid en langzaam aan zijn mond ontsnappen. “A hobby is when you do your own thing, and when the money goes out of your pocket. But when the money comes into your pocket, that’s what we call a business!”
Aha, je moet achter het geld aan. Niet echt een HOBBY van mij, maar het is natuurlijk helemaal waar: geld verdienen is belangrijk. Bij de meeste zelfstandigen mag het geld wel wat meer richting de pockets stromen. Nou ja, eerlijk is eerlijk, dat is natuurlijk een belangrijke reden dat we hier zitten. Gelukkig kan er met de cursussen van de Open Circles Academy gewerkt worden aan ons probleem. Ook weer opgelost!

Conscious Millionaire
Er moet geld verdiend worden en van Nisandeh hoeft het allemaal niet te bescheiden. Hij heeft het niet zo op de insteek: ‘genoeg is genoeg’. Hij is meer van pittige financiële doelen voor ‘a decent living’. Wat hij met een decent living bedoelt, wordt door zijn anekdotes steeds duidelijker: minimaal 3 maanden vakantie per jaar, kinderen naar een ‘private school’, en voor je 50ste met pensioen.

Conscious Millionaire Ook is het helemaal goed om zoveel te verdienen dat je veel te veel hebt. Je komt dan op het punt dat nog meer spullen je helemaal geen voldoening meer geven. Dan kun je heerlijk weg gaan geven aan mensen die het wat minder getroffen hebben met zichzelf, of aan goede doelen in andere werelddelen. (Dan ben je een zogenaamde ‘Conscious Millionaire’, hiervoor kunnen we hier ook een vervolgcursus volgen, Financial Freedom). Nisandeh geeft zelf het goede voorbeeld en geeft zo’n 10% van zijn inkomen aan een goed doel.
Helaas moet ik vaststellen dat mijn goede doel de komende tijd nog vooral mijn eigen portemonnee is, maar ach, je moet als wereldverbeteraar toch ergens beginnen. We krijgen de tip om ons aan te melden voor de cursus Master Entrepreneur, want hier leer je hoe je je inkomen verdubbelt in de helft van je huidige werktijd. Het klinkt als een beetje een loze kreet in mijn oren, die toch wel wat kritisch afgesteld zijn.

Succesnummers
Maar mijn terughoudende reactie is niet helemaal terecht. Want de Open Circles Academy heeft wel degelijk mensen aangezet tot succes. Er verschijnen 2 succesnummers op het toneel: mensen zoals de mensen in de zaal, die een paar jaar geleden ook een business bootcamp bezochten. Een ervan vertelt: hij vond Nisandeh zo’n irritant mannetje, en het gedoe eromheen zo hysterisch, dat hij na een halve dag vertrok. (Veel gegrinnik en geknik in de zaal). Maar het bleef wat sukkelen met zijn business en daarop besloot hij het jaar daarop weer naar een bootcamp te gaan. En er ook vol te gaan: een paar vervolgcursussen te doen. En natuurlijk de wijze lessen toe te passen. Wel een investering, maar hij kan nu melden dat zijn inkomen in een jaar verdubbeld is tot ver boven modaal. (Red: Later lees ik dat deze ‘getuige’ een hoogbegaafd persoon is, dat relativeert wel een beetje de succesgarantie van de OCA). Hij heeft ook een paar tips voor ons: ga aan de slag met het hier geleerde, ga bloggen én investeer in jezelf.  
En na twee van deze getuigenissen hebben de verwachtingen over de OCA- producten wel even een boost gekregen. De methode is niet allleen lucratief voor Nisandeh Neta, maar ook voor een aantal cursisten. Dat is inspirerend en mooi!

Vanwege spam geen meer reacties mogelijk.

Reacties gesloten.